Offentlig utfrågning om marknadsföring i sociala medier

På torsdag deltar KOMM under en offentlig utfrågning i Riksdagen. Under utfrågningen kommer frågor om reklamidentifiering/dold reklam och marknadens aktörers ansvar att diskuteras samt om det regelverk som finns idag är anpassat för nya medier.

Bland deltagarna syns: Christina Nylander och Jessica Bjurström, KOMM, Elisabeth Trotzig, RO, Anders Ericson, Sveriges Annonsörer, Martin Arvebro (The Swedish Lad), Mia Ohlson, Konsumentverket, Gunnar Larsson, utredare för utredningen om Ett reklamlandskap i förändring, Linda Hörnfeldt, Influencers of Sweden, Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter och Jonas Colliander, Handelshögskolan i Stockholm, Öjje Holt, Tailsweep med flera.

Utfrågningen sänds på SVT Forum. Webb-tv>>

Datum: 10 nov, kl 9 till ca 12.

Turné på temat influencer marketing

Under november är KOMM på turné runt om i landet för att samtala om influencer marketing. På seminarierna lyfts frågor rörande annonsmärkning, samarbeten och professionalisering av det nya medielandskapet. Med oss har vi gästföreläsare som Gustav Martner, Digital Reliance, Ruby Jankkila, Influencer marketing strateg, Linda Hörnfeldt, Better Bloggers och Linda Palmgren, United Influencers. Några av träffarna arrangeras tillsammans med nätverket Better Bloggers där influencers också bjuds in. Ett tillfälle för byråer och profiler att mötas. 

Träffarna är för medlemmar i KOMM och Better Bloggers.

Här är turnéplanen:

8/11 Göteborg, mingel och panelsamtal tillsammans med Better Bloggers
10/11 Jönköping, medlemsträff och seminarium hos NY
28/11 Skellefteå, mingel och panelsamtal tillsammans med Better Bloggers

 

Föreläsning om influencer marketing i Uppsala

Under gårdagen var KOMM tillsammans med gästföreläsare i Uppsala hos medlemsbyrån Matador för ett seminarium om influencer marketing. Föreläsarna var Mose Haregot från We Are Cube och Ruby Jankkila, influencing marketing-strateg. Moderator var Jessica Bjurström, vd KOMM. 

Under lunchseminariet, där representanter från samtliga medlemsbyråer i Uppsala deltog, fick publiken ta del utav en spaning på temat influencers och kommersiella samarbeten följt av diskussion kring byråernas utmaningar och roll i det nya medielandskapet. 

Är du intresserad av ett seminarium på din byrå? Kontakta Nicole Lage-Vianna, nicole@komm.se.

Mose Haregot, We Are Cube

Mose Haregot, We Are Cube

Ruby Jankkila, Influencing marketing-strateg

Ruby Jankkila, Influencing marketing-strateg

KO tar bloggaren Kissie och Tourn Media AB till domstol

Idag lämnade Konsumentombudsmannen in sin första stämning i domstol mot en bloggare och den sociala medieplattformen för brott mot Marknadsföringslagens krav på reklamidentifiering.

Ta del av KOs pressmeddelande
Stämningsansökan

 

Artiklar om ärendet:

Breakit Därför är stämningen mot Kissie en gamechanger för branschen
SVT Opinion ”Ta ansvar mot dold reklam”

Almedalen

Under Almedalsveckan bjöd KOMM in till seminarium om de nya makthavarna på sociala medier; influencers. Under en timme diskuterades influencing marketing, vilka regler som gäller och aktörers ansvar. Panelen bestod utav: Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Gustav Martner, grundare, Digital Reliance (Ideell organisation för utsatta gruppers rättigheter i digitala medier), Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King, Ruby, sociala mediestrateg, Elisabeth Trotzig, reklamombudsman, RO och Christina Nylander, förbundsjurist, KOMM Sveriges Kommunikationsbyråer. Moderator var Beata Wickbom, HejDigitalt. Här sammanfattar vi seminariet i korthet, lyssna på de olika delarna nedan.

Dirigerad reklamkanal, den kommersiella spelplanen och exempel på samarbeten
Christina Nylander, förbundsjurist KOMM, om nya frågeställningar som dykt upp rörande sociala medier och den kommersiella spelplanen samt om influencing marketing som en dirigerad reklamkanal. Ruby, social mediestrateg reder också ut begrepp inom influencing marketing och förklarar hur samarbeten mellan annonsörer och influencers kan se ut. Lyssna här

Gruppdiskussioner om insikter, communities och resultat
Under timmen fick publiken i mindre grupper diskutera utmaningar och insikter inom influencing marketing som sedan redovisades. Bl a så berättar Martin Arvebro känd som The Swedish Lad, om hur frågor kan diskuteras inom influencenätverkens communities samt att representanter från Läkarmissionen berättade om hur de arbetar med influencers och vilka resultat de sett. Lyssna här

Kunskapshöjande insatser och nästa steg
Paneldeltagarna presenterar sina tankar om hur kunskapen kan höjas kring regelverk och ansvar. Lyssna här

Från vänster: Christina Nylander, förbundsjurist KOMM,  Gustav Martner, grundare, Digital Reliance, Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Beata Wickbom, moderator, HejDigitalt, Jessica Bjurström, vd, KOMM, He…

Från vänster: Christina Nylander, förbundsjurist KOMM,  Gustav Martner, grundare, Digital Reliance, Jessika Roswall, riksdagsledamot (m), Civilutskottet, Beata Wickbom, moderator, HejDigitalt, Jessica Bjurström, vd, KOMM, Hedvig Hagwall Bruckner, copywriter, King.

 

 

Mer från Almedalen

Intervju med Elisabeth Trotzig, Reklamombudsmannen (RO)

KOMM träffade Elisabeth Trotzig, reklamombudsman i Almedalen för att prata om ROs planer och fokusområden för veckan där influencers och sociala medier är på agendan. 

Lyssna här